Skip to main content

Reiseblogg fra elvecruise på Donau

• Elvecruise

Tekst og foto: Aase Wick Sætre

Elvecruise på Donau har vært en bestselger i flere år

Donaucruiset starter i Passau, i den sjarmerende grensebyen hvor tre elver møtes, Donau fra vest, Inn fra sør og Ilz fra nord, derav navnet «Dreiflussstadt». Her går vi om bord i DCS Amethyst, elvebåten som skal være vårt hjem i seks dager. Det tar ikke lang tid å finne seg til rette om bord. Trivsel fra første stund.

Etter å ha spist og sovet godt kommer vi neste dag til Wien, Europas kulturby nr 1. En gammel keiserby, tidvis også midtpunkt i et verdensrike som omfattet størstedelen av Europa. En 3-timers bysightseeing gir oss et lite innblikk i historiens «Glanz und Gloria», Wiens mange kulturskatter. Vi besøker Stephansdomen, Østerrikes mest betydningsfulle gotiske byggverk med sitt vakre kirketårn og det imponerende saltaket med fargerike takstein. Vi kjører Ringstraβe og får et glimt av slottet Hofburg, Rådhuset, Parlamentet og Universitetet. Svært mange nordmenn sitter foran Tv’n 1. nyttårsdag og nyter vakre bilder og vakker musikk fra Musikvereinbygningen i Wien. Denne må vi selvfølgelig se før vi forlater Wien. En kopp sterk kaffe og et stykke Sacher Torte hører også med.

Jovisst har Wien mange bygninger med et historisk sus, men ett hus overasker på en helt annen måte. Som en Fata Morgana er det fargesprakende Hundertwasserhaus, et leilighetskompleks bestående av 50 leiligheter og uten en vannrett linje.  «Vi vil tilbake til Wien», lyder det unisont i bussen etter bysightseeingen.

I kveldingen seiler vi forbi Slovakias hovedstad Bratislava. Vi seiler under den 85m høye, moderne broen med en restaurant, lignende en UFO,  på toppen. Bratislava slott ligger vakkert opplyst på høyden og ønsker oss velkommen igjen på tilbaketuren.

Om morgenen 3.cruisedag ankommer vi Budapest. Budapests mange broer er rene kunstverk. Under innseilingen får vi høre litt om deres historie.  Donau har bestandig hatt en historisk betydning for Budapest, da den deler byen i to – Buda og Pest. Budapest har opplevd mange ødeleggelser i løpet av historien, men byen har vært i stand til å fornye seg og å forbli en verdensby, samtidig som den har beholdt sin koselige atmosfære. Vi blir med guiden vår til Borghøyden, der kong Béla den 4. bygget en borg og flyttet sitt kongesete dit etter mongol-tatarenes invasjon. Borgkvarteret er et meget populært besøkssted. Vi besøker også Mathiaskirken, Borgkvarterets hovedkirke som ble til kroningskirke. Bak Mathiaskirken finner vi Fiskerbastionen, en unik bygning med sine spisse tårn, terrasser og passager.

Fra Budasiden har vi en fantastisk utsikt til broene og det imponerende Parlamentet på Pestsiden.

Etter bysightseeing benytter mange av våre gjester anledningen til å besøke det store markedet. En ungarsk bunadkledd dukke,  en boks paprika eller en flaske Tokaivin er fristende å ha med hjem.

Utseilingen fra Budapest om kvelden er intet mindre enn et syn for øyet.

Etter mange inntrykk og opplevelser i Ungarns vakre hovedstad, slapper vi som vanlig av med god mat og drikke, og i løpet av natten bringer DCS Amethyst oss til enda en hovedstad, nemlig Bratislava.  Her venter bysightseeing til fots sammen med en kunnskapsrik og hyggelig guide. Bratislava, Slovakias hovedstad, har siden skilsmissen mellom Tsjekkia og Slovakia blitt en moderne by, samtidig som byen har tatt vare på sin historie. Vi rusler «dronningsveien» og gjør et lite stopp ved St.Marthins Katedral, og guiden forteller at her ble 11 keisere og 1 keiserinne  kronet. Mange vakre bygninger vitner om byens storhetstid. Det gamle rådhuset er en fascinerende kombinasjon av forskjellige stiler og epoker. Det mest kuriøse er kanskje en kanonkule som er plassert på en av tårnets vegger. En liten luring dukker plutselig opp i gateplan. Denne karen foretrakk å titte på damene, sågar under skjørtene,  fremfor å jobbe. Vi sier «hei» til Schöne Naci, en sølvfarget og smilende sjarmør, som med hatten i hånden hilser vennlig  på byens mange besøkende.

Kulturlandskap, vinparadis og et sted hvor sjelen kan finne hvile. Wachaudalen er dronningen blant alle vakre landskap langs Donau, og befinner seg siden år 2000 på UNESCO’s verdensarvliste. Her, blant imponerende vinterrasser, gamle kirker og de mange slottsruinene finner vi det vakre barokk-klosteret Stift Melk. Flere av PGT gjester har lest Umberto Eco’s bok Rosens Navn, hvor Umberto Eco ga en av hovedpersonene i sin roman  navnet «Adso fra Melk», som en hyllest til klosteret og dets berømte bibliotek. En a-ha-oppdagelse for de fleste,- «boken må leses om igjen». Da PGT’s reiseleder og gjester besøkte klosteret sist sommer, traff vi en vennlig mann, Abbed Georg,  som villig fortalte om sitt liv og virke i klosteret. Klosterskolen har i dag 900 elever av begge kjønn, med elever både fra inn-og utland.

Tiden går fort i godt selskap. Etter noen opplevelsesrike dager er vi så tilbake i Passau, hvor reisen startet. Da har vi lagt bak oss 1151 km på vakre Donau, Europas nest lengste elv og en viktig vannvei som i uminnelige tider har preget både natur og mennesker. Elven er fortsatt et bånd mellom vest og øst, og binder sammen både folkeslag og kulturer. Vi har passert 11 sluser, noe som på ingen måte har gått upåaktet hen. Mange synes det er veldig interessant å følge med på hvordan båten «kryper» gjennom slusene.

I Passau venter bussen som skal ta oss med til München Lufthavn. Vi flyr så hjem med bagasjen full av gode minner og opplevelser.